Currículo de Valores éticos 2º ESO

Decreto 87/2015, de 5 de junio, por el que establece el currículo en la Comunitat Valenciana

Valores éticos 2º ESO

«En 2º de la ESO, el bloque1 plantea cuestiones de fundamentación de la acción individual y social, que conduce a la necesidad de proyectar la reflexión al ámbito de la Justicia, el Derecho y la acción política (bloque2

Contenidos mínimos

Bloc 1: La reflexió ètica

1. La dimensió moral del ser humà. Llibertat com a fonament de la moral. Racionalitat comunicativa i racionalitat instrumental com a criteris de decisió i de valoració de l’acció humana.

2. Distinció entre ètica i moral.

3. El llenguatge de la moral. Distinció entre juís de fet i juís de valor. Especificitat dels valors morals. Historicitat i universalitat dels valors: intents de superar el relativisme moral. Drets i jerarquia de valors. L’enjudiciament de l’acció moral: juís morals. Justificació de l’acció moral: normes morals. Etapes en el desenrotllament de la consciència moral (Piaget-Kolhberg). Distinció entre normes i principis. Normes morals com a expressió de drets i valors.

4. Estratègies de comprensió oral: activació de coneixements previs, manteniment de l’atenció, selecció de la informació; memorització i retenció de la informació. Tipus de text [consultar el document de tipologies textuals per a comprovar les que són habituals en l’assignatura]. Planificació de textos orals. Prosòdia. Ús intencional de l’entonació i les pauses. Normes gramaticals. Propietats textuals de la situació comunicativa: adequació, coherència i cohesió. Respecte en l’ús del llenguatge.

5. Estratègies de comprensió lectora: abans, durant i després de la lectura. Tipus de text [consultar el document de tipologies textuals per a comprovar les que són habituals en l’assignatura].

6. Estratègies d’expressió escrita: planificació, escriptura, revisió i reescriptura. Formats de presentació. Aplicació de les normes ortogràfiques i gramaticals (signes de puntuació, concordança entre els elements de l’oració, ús de connectors oracionals, etc.). Propietats textuals en situació comunicativa: adequació, coherència i cohesió. Respecte en l’ús del llenguatge.

Bloc 2: La Justícia i la política

1. Ètica, moral i política.

2. Justícia en l’eticitat: la justícia com a virtut. El punt de vista moral: justícia i drets dels altres. Justícia i política: democràcia i la inclusió de l’altre. Dret, facticitat i validesa de la Justícia.

3. El caràcter artificial de la realitat humana (physis/nomos); caràcter convencional del dret. Origen i validesa del dret. Teories del dret: iusnaturalisme, convencionalisme, positivisme jurídic. El problema de la fonamentació de les normes jurídiques: Legalitat i legitimitat.

4. De la polis a l’Estat Modern: El ser humà com a zoon politikon (Aristòtil). Individualisme modern: problemes de legitimació del poder polític.

5. Estratègies de busca i selecció de la informació. Procediments de síntesi de la informació. Procediments de presentació de continguts. Procediments de cita i paràfrasi. Bibliografia i bibliografia web. Eines digitals de busca i visualització. Busca en banc de sons, pàgines web especialitzades, diccionaris i enciclopèdies en línia, bases de dades especialitzades. Emmagatzematge de la informació digital. Valoració dels aspectes positius de les TIC per a la busca i contrast d’informació.

6. Iniciativa i innovació. Autoconeixement. Valoració de fortaleses i debilitats. Autoregulació d’emocions, control de l’ansietat i incertesa i capacitat d’automotivació. Resiliència, superar obstacles i fracassos. Perseverança, flexibilitat. Pensament alternatiu. Sentit crític.

 

Criterios mínimos de evaluación

COMPETÈNCIES DEL CURRÍCULUM: CMCT competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. CCLI competència comunicació lingüísticaCD competència digitalCSC competències socials i cíviques. CEC consciència i expressions culturals. CAA competència aprendre a aprendre. SIEE sentit d’iniciativa i esperit emprenedor.

Bloc 1: La reflexió ètica

BL1.1. Classificar accions de la seua vida quotidiana i de l’àmbit públic distingint aquelles que tenen un caràcter moral i explicar els valors ètics que protegixen les seues decisions a fi de diferenciar els conceptes d’ètica i moral. –CSC

BL1.2. Classificar diferents juís diferenciant aquells que són descriptius dels valoratius assenyalant entre estos últims els que són morals a fi de reconéixer la seua especificitat. –CSC

BL1.3. Evidenciar la importància de respectar les diferents opcions valoratives existents dins del marc dels drets de tots realitzant tasques o projectes individuals o col·lectius. –CSC, SIEE

BL1.4. Resoldre dilemes morals justificant l’opció triada, classificar-la en funció de les etapes del desenrotllament moral (Kolhberg) i determinar si la seua decisió respon a normes convencionals o a principis ètics. –CSC, CAA

BL1.5. Descriure les principals idees de les diferents teories ètiques i comparar-les partint de la distinció entre ètiques teleològiques i procedimentals. –CSC, CAA

BL1.6. Interpretar textos orals del nivell educatiu procedents de fonts diverses utilitzant les estratègies de comprensió oral per a obtindre informació i aplicar-la en la reflexió sobre el contingut i expressar oralment textos prèviament planificats amb una pronunciació clara, aplicant les normes de la prosòdia i la correcció gramatical del nivell educatiu i ajustats a les propietats textuals de cada tipus i situació comunicativa per a transmetre de forma organitzada els seus coneixements amb un llenguatge no discriminatori. –CCLI, CAA

BL1.7. Llegir textos de formats diversos i presentats en suport paper i digital, utilitzant les estratègies de comprensió lectora del nivell educatiu i escriure textos de l’àmbit personal, acadèmic, social o professional en diversos formats i suports, cuidant els seus aspectes formals, aplicant les normes de correcció ortogràfica i gramatical del nivell educatiu i ajustats a les propietats textuals de cada tipus i situació comunicativa, per a transmetre de forma organitzada els seus coneixements amb un llenguatge no discriminatori. –CCLI, CAA

Bloc 2: La Justícia i la política

BL2.1. Debatre sobre una proposta de llei que poguera tindre vigència en l’entorn del centre evidenciant el vincle entre ètica, política i justícia tal com al seu dia ho va establir Aristòtil. –CSC, CCLI

BL2.2. Aportar evidències sobre l’origen convencional del dret i la diferència entre legalitat i legitimitat a través d’exemples literaris, audiovisuals, o a través de la creació d’històries en què el punt de partida siga la d’un grup de persones en una situació absent de normes. –CSC, SIEE

BL2.3. Reconéixer les característiques essencials de la política d’Aristòtil recreant situacions socials en què coexistisca el bé comú, la justícia i la felicitat dels seus ciutadans, i comparar-les amb situacions de la societat actual caracteritzades per l’individualisme i la pluralitat de concepcions del bé. –CSC

BL2.4. Analitzar situacions de la vida real en què l’absència d’implicació i participació de la ciutadania ha generat discriminació o pèrdua de drets legítims que tota democràcia ha de protegir. –CSC

BL2.5. Identificar a través de notícies, situacions reals o estudi de casos la vulneració dels drets legítims de les minories (ètniques, religioses, sexuals, etc.) realitzant tasques o projectes individuals o col·lectius que promoguen la seua defensa. –CSC, SIEE

BL2.6. Buscar i seleccionar informació en diverses fonts de forma contrastada, registrant-la de forma detallada o emmagatzemant-la digitalment i organitzar la informació obtinguda per mitjà de diversos procediments de síntesi o presentació dels continguts; per a ampliar els seus coneixements i elaborar textos de l’àmbit personal, acadèmic, social o professional i del nivell educatiu, citant adequadament la seua procedència. CCLI, CAA, CD

BL2.7. Realitzar de forma eficaç tasques o projectes, tindre iniciativa per a emprendre i proposar accions sent conscient de les seues fortaleses i debilitats, mostrar curiositat i interés durant el seu desenrotllament actuar amb flexibilitat buscant solucions alternatives. SIEE

 

Unidades didácticas

Esquema de objetivos / contenidos / criterios de evaluación

Bloque 1. La reflexión ética

[PRIMERA EVALUACIÓN]______________________________

  1. Identificar la dimensión moral de las acciones. Distinguir entre juicios descriptivos (de hecho) y juicios valorativos (de valor) -entre estos, los juicios morales. Respetar las diferentes opciones valorativas [CMCT, CCLI, CSC]

  2. Distinguir entre moral y ética. ¿Qué son los valores éticos? ¿Cuál es su función? [CMCT, CSC, CEC, SIEE]

  3. ¿Qué es un dilema moral? Ejemplos. ¿Cómo se resuelve un dilema moral? Jerarquía de valores. Distinguir entre normas convencionales y principios éticos [CMCT, CCLI, CSC, CEC, SIEE]

[SEGUNDA EVALUACIÓN]______________________________

  1. Teoría ética.- Clasificación y análisis de las diversas filosofías morales: éticas materiales, finalistas, de máximos, de la felicidad; y éticas formales, del deber, procedimentales, de mínimos de Justicia. -La ética cívica [CMCT, CCLI, CSC, CEC, SIEE]

Bloque 2. La Justicia y la política

  1. Ética, política y justicia [CMCT, CCLI, CSC]

  2. Fundamento de las normas y leyes: physis vs nomos; legitimidad vs legalidad [CMCT, CSC, SIEE]

  3. La ética política intelectualista y naturalista de Sócrates-Platón-Aristóteles: la comunidad natural política; el fin del Estado es la perfección y felicidad de los ciudadanos [CMCT, CCLI, CSC]

[TERCERA EVALUACIÓN]______________________________

  1. Realismo político, individualismo y política convencional. -Teorías del pacto social y Estado moderno [CMCT, CSC, CEC]

  2. Democracia y participación ciudadana. ¿Es la democracia el gobierno de la mayoría? –Los derechos legítimos de las minorías [CSC, SIEE]

Nube de palabras

Somos: morales, conscientes, libres, autónomos

Tenemos: obligaciones, deberes, cumplimos normas, leyes

Adquirimos: hábitos, costumbres; desarrollamos virtudes

Nos movemos por: valores, el bien, la justicia, la felicidad

No es lo mismo: religión, moral, ética, política;

legalidad, legitimidad;

la antigua polis, el Estado moderno

Qué es la democracia

Sugerencia de tipos de recursos y actividades

  1. Lectura y comentario de textos breves: filosóficos, literarios, de prensa, de internet, audios, vídeos, pequeñas lecturas complementarias…

  2. Búsqueda de información y análisis de casos, hechos, de noticias de actualidad, de dilemas morales…

  3. Diversas formas de interacción en clase: exposición oral de trabajos, compartir experiencias, reflexionar, sacar conclusiones, argumentar, dialogar, debatir…

Deja un comentario