Currículo de Filosofía 4º ESO

Decreto 87/2015, de 5 de junio, por el que establece el currículo en la Comunitat Valenciana

Filosofía 4º ESO

«La materia de Filosofía 4º ESO se estructura en cinco bloques. Uno introductorio (bloque 1) en el que se expone la especificidad del pensamiento filosófico y en el que se exponen las principales áreas en las que se divide la filosofía. Después (bloque 2) se pasa al estudio de las cuestiones acerca de “quién soy yo”, todo lo relacionado con la identidad personal y su desarrollo. El siguiente punto es el paso del “yo” al “nosotros” (bloque 3), estudiando así cuestiones relacionadas con la dimensión social del ser humano. Una vez que nos hemos adentrado en el ámbito de la interrelacionalidad, el siguiente paso es la cuestión de la transformación tanto de la realidad y la sociedad (bloque 4); aquí se tratarán cuestiones de carácter ético y estético. Por último (bloque 5), se estudiarán los dos grandes interrogantes filosóficos, esto es ¿qué es la realidad? Y ¿qué puedo conocer?, introduciendo de este modo cuestiones que aunque se estudiarán con más profundidad en cursos posteriores, tienen una importancia trascendental para la comprensión de los temas tratados durante todo el curso.»

Contenidos mínimos

Bloc 1: La filosofia

1. Origen i fonaments de la filosofia.- 1.1. El saber filosòfic. La seua especificitat. 1.2. L’origen de la filosofia: el pas del mite al logos. 1.3. Les primeres elaboracions filosòfiques: els pensadors grecs

2. Els interrogants de la filosofia.- 2.1. La reflexió sobre el ser humà i la seua identitat. 2.2. La reflexió sobre la societat. 2.3. La reflexió sobre la llibertat i l’acció humana transformadora. 2.4. El sentit de l’existència i de la realitat. 2.5. La reflexió sobre la realitat i el seu coneixement

3. La funció de la filosofia.- 3.1. L’actitud crítica. 3.2. El diàleg democràtic. 3.3. La convivència pacífica

4. Habilitats per a la cooperació i el diàleg igualitari.- 4.1. Responsabilitat i eficàcia en la resolució de tasques. 4.2. Distints rols en equips de treball. 4.3. Pensament de perspectiva. Empatia. 4.4. Solidaritat, tolerància, respecte i amabilitat. 4.5. Tècniques d’escolta activa. 4.6. Diàleg igualitari. 4.7. Estructures i tècniques d’aprenentatges cooperatiu

5. Comprensió i expressió oral.- 5.1. Estratègia de comprensió oral: activació de coneixements previs, manteniment de l’atenció, selecció de la informació; memorització i retenció de la informació. 5.2. Tipus de text [expositiu i argumentatiu]. 5.3. Planificació de textos orals. 5.4. Prosòdia. Ús intencional de l’entonació i les pauses. 5.5. Normes gramaticals. 5.6. Propietats textuals de la situació comunicativa: adequació, coherència i cohesió. 5.7. Respecte en l’ús del llenguatge

6. Comprensió i expressió escrita.- 6.1. Estratègies de comprensió lectora: abans, durant i després de la lectura. 6.2. Tipus de text [expositius i argumentatius]. 6.3. Propietats textuals en situació comunicativa: adequació, coherència i cohesió. 6.4. Estratègies d’expressió escrita: planificació, escriptura, revisió i reescriptura Formats de presentació. 6.5. Aplicació de les normes ortogràfiques i gramaticals (signes de puntuació, concordança entre els elements de l’oració, ús de connectors oracionals, etc.). 6.6. Respecte en l’ús del llenguatge

Bloc 2: Identitat personal

1. Qui sóc? La personalitat.- 1.1. La personalitat i el seu desenrotllament. 1.2. Teories de la personalitat. 1.3. Biologia i personalitat. 1.4. Cultura i personalitat. 1.5. Identitat i gènere. 1.6. La identitat digital. Riscos associats a l’ús de les tecnologies

2. Què és el ser humà?- 2.1. La ment i el cervell. 2.2. La raó i els sentiments. 2.3. La motivació i la voluntat

3. El ser humà en la història. 3.1. El ser humà a l’antiga Grècia. 3.2. La concepció medieval de persona. 3.3. Dualisme cartesià i mecanicisme. 3.4. El ser humà com a ser autònom: la Il·lustració. 3.5. Noves concepcions antropològiques

4. Identitat digital.- 4.1. Riscos associats a l’ús de les tecnologies. 4.2. Valoració de l’impacte i la longevitat que té la informació digital a l’hora de publicar-la. 4.3. Ús de diverses identitats dirigides a la consecució d’objectius diferenciats

5. Autoconeixement i autoregulació d’emocions.- 5.1. Valoració de fortaleses i debilitats. 5.2. Control de l’ansietat i incertesa i capacitat d’automotivació

6. Resiliència, superar obstacles i fracassos. Perseverança, flexibilitat.- 6.1. Sentit crític

7. Maduresa per a la presa de decisions vocacional.- 7.1. Entorns laborals, professions i estudis vinculats amb els coneixements de l’àrea. 7.2. Autoconeixement de fortaleses i debilitats

Bloc 3: La socialització

1. La dimensió social.- 1.1. Els altres: la intersubjectivitat. 1.2. L’origen de la societat. 1.3. Societat, cultura i civilització

2. La socialització.- 2.1. El procés de socialització. 2.2. Personalitat i socialització

3. La comunicació social.- 3.1. Comunicació i socialització. 3.2. La dimensió dialògica del ser humà. 3.3. El diàleg entre cultures

4. Busca, selecció i organització de la informació.- 4.1. Estratègies de busca i selecció de la informació. 4.2. Procediments de síntesi de la informació. 4.3. Procediments de presentació de continguts. 4.4. Procediments de cita i paràfrasi. Bibliografia i bibliografia web. 4.5. Ferramentes digitals de busca i visualització. Busca en p.e. blogs, wikis, fòrums, bancs de sons, pàgines web especialitzades, diccionaris i enciclopèdies en línia, bases de dades especialitzades…]. 4.6. Estratègies de filtrat en la busca de la informació. 4.7. Emmagatzematge de la informació digital en dispositius informàtics i servicis de la Xarxa. 4.8. Valoració dels aspectes positius de les TIC per a la busca i contrast d’informació. 4.9. Organització de la informació seguint diferents criteris

5. Interacció oral i digital.- 5.1. Situacions d’interacció comunicativa (conversacions, entrevistes, col·loquis, debats, etc.). 5.2. Estratègies lingüístiques i no lingüístiques: inici, manteniment i conclusió; cooperació, normes de cortesia, fórmules de tractament, etc. 5.3. Respecte en l’ús del llenguatge. 5.4. Uso de les ferramentes més comunes de les TIC per a col·laborar i comunicar-se amb la resta del grup per tal de planificar el treball, aportar idees constructives pròpies, comprendre les idees alienes…; compartir informació i recursos, i construir un producte o meta col·lectiu. Correu electrònic. Mòduls cooperatius en entorns personals d’aprenentatge, com blogs, fòrums, wikis… 5.5. Hàbits i conductes en la comunicació i en la protecció del propi individu i d’altres de les males pràctiques, com el ciberassetjament. Anàlisi del públic destinatari i adaptació de la comunicació en funció seua

6. Glossari de termes conceptuals

7. Edició i creació de continguts digitals.- 7.1. Realització, formatat senzill i impressió de documents de text. 7.2. Disseny de presentacions multimèdia. 7.3. Tractament de la imatge. Producció senzilla d’àudio i vídeo. 7.4. Ferramentes de producció digital en la web. Drets d’autor i llicències de publicació.

Bloc 4: Transformació ètica i estètica

1. La qüestió de la llibertat i la reflexió ètica.- 1.1. Llibertat negativa i positiva. 1.2. Llibertat interior i sociopolítica. 1.3. Naturalesa i llibertat. 1.4. Llibertat absoluta, condicionada i determinisme

2. Ètiques aplicades.- 2.1. Bioètica. 2.2. Ètica de l’empresa. 2.3. Ètica de les professions. 2.4. Ètica de l’esport

3. L’experiència estètica: imaginació, creativitat i originalitat.- 3.1. La imaginació: característiques i funcionament. 3.2. Imaginació i pensament. 3.3. La creativitat. 3.4. Fases del procés creatiu. 3.5. Tècniques de desenrotllament de la creativitat. 3.6. La creativitat com a font d’originalitat

4. Planificació i avaluació de projectes.- 4.1. Pensament mitjans-fi. 4.2. Estratègies de planificació, organització i gestió. 4.3. Selecció de la informació tècnica i recursos materials. 4.4. Estratègies de supervisió i resolució de problemes. 4.5. Avaluació de processos i resultats. 4.6. Valoració de l’error com a oportunitat. 4.7. Habilitats de comunicació

Bloc 5: Pensament i realitat

1. L’home com ser racional.- 1.1. La racionalitat i les seues característiques. 1.2. Racionalitat teòrica i pràctica. 1.3. La veritat i els seus tipus

2. Concepcions sobre la racionalitat.- 2.1. Raó i racionalitats. 2.2. Raó i emocions

3. La realitat i el seu sentit.- 3.1. El cosmos. 3.2. Determinisme versus indeterminisme. 3.3. La pregunta pel sentit

 

Criterios mínimos de evaluación

COMPETÈNCIES DEL CURRÍCULUM: CMCT competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. CCLI competència comunicació lingüísticaCD competència digitalCSC competències socials i cíviques. CEC consciència i expressions culturals. CAA competència aprendre a aprendre. SIEE sentit d’iniciativa i esperit emprenedor.

Bloc 1: La filosofia

BL1.1. Diferenciar què és la reflexió filosòfica, explicant les seues característiques i comparant-la amb altres tipus de sabers que estudien aspectes concrets de la realitat i l’individu. –CEC

BL1.2. Explicar l’origen de la filosofia occidental (on, quan i per què sorgix), distingir-la dels sabers preracionals (el mite i la màgia), en tant que saber pràctic, i comparar-la amb algunes característiques generals de les filosofies orientals. –CEC

BL1.3. Exposar algunes de les idees centrals dels filòsofs de l’antiga Grècia per a identificar el gir antropològic de la filosofia en el s. V aC, i justificar l’aplicació pràctica de la filosofia respecte a l’individu i a la societat en què viu. –CSC

BL1.4. Exposar les primeres respostes dels primers pensadors grecs sobre la pregunta per l’origen i identificar-la com una de les qüestions originals de la cultura occidental. –CEC

BL1.5. Argumentar sobre la importància d’entendre’s a si mateix i a la realitat que et rodeja, per a la construcció de la pròpia identitat. –SIEE

BL1.6. Reconéixer i contextualitzar en situacions de la vida quotidiana les principals funcions de la filosofia, en tant que saber crític. –SIEE

BL1.7. Participar en equips de treball per a aconseguir metes comunes i assumir diversos rols amb eficàcia i responsabilitat; recolzar companys i companyes demostrant empatia i reconeixent les seues aportacions, i utilitzar el diàleg igualitari per a resoldre conflictes i discrepàncies. –CAA, SIEE

BL1.8. Interpretar textos orals procedents de fonts diverses utilitzant les estratègies de comprensió oral per a obtindre informació i expressar oralment textos prèviament planificats amb una pronunciació clara, aplicant les normes de la prosòdia i la correcció gramatical, i ajustats a les propietats textuals de cada tipus i situació comunicativa per a transmetre de forma organitzada els coneixements amb un llenguatge no discriminatori. –CCLI, CAA

BL1.9. Llegir textos de formats diversos, utilitzant les estratègies de comprensió lectora, i escriure textos en diversos formats i suports, cuidant els seus aspectes formals, aplicant les normes de correcció ortogràfica i gramatical, i ajustats a les propietats textuals de cada tipus i situació comunicativa, per a transmetre de forma organitzada els coneixements amb un llenguatge no discriminatori. –CCLI, CAA

Bloc 2: Identitat personal

BL2.1. Interpretar la profunditat de la pregunta ‘qui sóc?‘, registrar algunes respostes donades des de la psicologia i la filosofia. i reflexionar sobre el desenrotllament de la identitat personal. –CSC, SIEE

BL2.2. Explicar les tesis centrals d’algunes teories sobre la personalitat i reconéixer, en el marc de la teoria cognitiva, el valor del coneixement com a element motivador de la conducta humana. –CSC

BL2.3. Explicar les idees centrals de les principals teories de la ment humana així com els estudis sobre les emocions humanes i la teoria humanística sobre la motivació, i reflexionar sobre el caràcter de la intel·ligència, els sentiments i la voluntat motivada com a facultats distintives del ser humà enfront del merament animal. –CSC

BL2.4. Enumerar les principals reflexions filosòfiques que s’han elaborat al llarg de la història sobre aspectes que caracteritzen el ser humà com a tal, i evidenciar la funció de la filosofia com a saber originari i integrador de múltiples perspectives el centre comú de les quals és l’home. –CSC, CEC

BL2.5. Definir què és la personalitat, així com els principals conceptes relacionats i reflexionar sobre la possible incidència en la formació de la personalitat, de l’herència genètica i d’allò adquirit. –CSC

BL2.6. Analitzar, a partir d’informacions procedents de diverses fonts, què s’entén per inconscient, ment, activitat cerebral, etc., dins del marc del pensament de la psicoanàlisi, de les teories de la personalitat, de la filosofia de la ment i la neurociència. –CSC, CMCT

BL2.7. Argumentar, en dissertacions i diàlegs de caràcter filosòfic, la funció i la importància de la motivació i les emocions en les múltiples dimensions de la vida humana, així com la seua relació amb la voluntat i la presa de decisions. –CCLI, SIEE

BL2.8. Exposar la importància de conéixer-se a un mateix i el projecte vital a què s’aspira, i avaluar la importància que té la interrelació entre el racional, l’emotiu i la motivació per a dirigir la conducta humana en diferents direccions i amb distinta intensitat. –SIEE

BL2.9. Ser conscient de la pròpia identitat digital i protegir-la, preservant la privacitat de les dades personals, utilitzar una varietat d’estratègies de seguretat i actuar davant de les amenaces. –SIEE, CD

BL2.10. Tindre iniciativa per a emprendre i proposar accions quan realitzen tasques o projectes i ser conscient de les fortaleses i de les debilitats, mostrar curiositat i interés durant el seu desenrotllament i actuar amb flexibilitat i buscant solucions alternatives. –SIEE

BL2.11. Reconéixer els estudis i les professions vinculats als coneixements de l’assignatura i identificar els coneixements, les habilitats i les competències que demanen per a relacionar-les amb les fortaleses i les preferències. –SIEE

Bloc 3: La socialització

BL3.1. Reconéixer les teories sobre la importància de la intersubjectivitat en el desenrotllament de la pròpia personalitat i l’origen de la societat, i expressar el sentit del concepte de civilització, així com les semblances i les diferències respecte del de cultura i societat. –CSC

BL3.2. Enumerar els diversos elements del procés de socialització i relacionar-los amb la pròpia personalitat. –CSC

BL3.3. Definir què és la comunicació i distingir la seua importància en el procés de socialització, i analitzar les formes de comunicació no verbal i la incidència de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. –CSC

BL3.4. Indagar, a partir d’informacions procedents de diverses fonts, sobre el relativisme cultural i l’etnocentrisme, i argumentar sobre el possible paper actiu d’un mateix en la construcció de la cultura. –CSC

BL3.5. Reconéixer l’altre tal com és en la seua individualitat i, alhora, identificar-lo com un alter ego que compartix un espai i unes circumstàncies comunes, donant lloc a la intersubjectivitat i reconeixent, així, la dimensió social i cultural del ser humà. –CSC

BL3.6. Identificar el procés de construcció, els elements i la legitimació d’una cultura, reconeixent-la no sols com instrument d’adaptació sinó com ferramenta per a la transformació i l’autosuperació. –SIEE

BL3.7. Buscar i seleccionar informació en diverses fonts a partir d’una estratègia de filtrat i de forma contrastada, i registrar-la de forma cuidadosa, o emmagatzemar-la en paper o dispositius informàtics i servicis de la xarxa, i organitzar la informació obtinguda mitjançant diversos procediments de síntesi o presentació dels continguts, citant-ne adequadament la procedència. –CCLI, CAA, CD

BL3.8. Participar en intercanvis comunicatius, aplicant les estratègies lingüístiques i no lingüístiques del nivell educatiu pròpies de la interacció oral i utilitzant un llenguatge no discriminatori; compartir informació i continguts digitals, utilitzant ferramentes de comunicació TIC, servicis Web i entorns virtuals d’aprenentatge, i aplicar bones formes de conducta en la comunicació preventives de males pràctiques. –CCLI, CAA, CD

BL3.9. Reconéixer la terminologia conceptual de l’assignatura utilitzant-la correctament en activitats orals i escrites, i crear i editar continguts digitals utilitzant aplicacions informàtiques d’escriptori o servicis de la web. –CCLI, CAA, CD

Bloc 4: Transformació ètica i estètica

BL4.1. Constatar l’existència de determinisme en la naturalesa, analitzar la possibilitat de ser lliure del ser humà, tenint en compte que és un ser natural i, com a tal, sotmés a les lleis de la naturalesa. –CSC, CMCT

BL4.2. Reproduir els dos significats del concepte de llibertat d’acció: la llibertat negativa i la llibertat positiva, i aplicar-los tant en l’àmbit de la societat com en el terreny de la vida personal. –CSC

BL4.3. Reconéixer l’estètica com la part de la filosofia que estudia el procés creatiu, l’experiència estètica i la bellesa. –CEC, SIEE

BL4.4. Identificar què és la imaginació, en tant que facultat específica del ser humà, i explicar com funciona i quines són característiques té. –CEC, SIEE

BL4.5. Enumerar les fases del procés creatiu, així com les característiques de les persones creatives, i investigar sobre el pensament divergent creatiu, la seua relació amb el pensament logicoracional i la possibilitat de potenciar-lo. –CEC, CAA

BL4.6. Argumentar, a partir d’informació procedent de diverses fonts, sobre la relació entre la llibertat interior i la llibertat social i política, principalment sobre les tres postures sobre el problema de la llibertat (la tesi estoica, la negació del sotmetiment de la voluntat a les lleis naturals de Kant i la posició intermèdia que postula una llibertat condicionada). –CSC

BL4.7. Aplicar tècniques de desenrotllament de la creativitat i construir narracions de rerefons filosòfic sobre el sentit de l’originalitat creativa i la capacitat innovadora, com a mitjans per a poder evolucionar a nivell personal i social. –CAA, SIEE

BL4.8. Descriure què és el lliure albir o llibertat interior, i relacionar-lo amb la possibilitat d’autodeterminació d’un mateix i amb la facultat de la voluntat. –SIEE

BL4.9. Planificar tasques o projectes, individuals o col·lectius, fer una previsió de recursos i de temps ajustada als objectius proposats, adaptar-lo a canvis i imprevistos transformant les dificultats en possibilitats, avaluar amb ajuda de guies el procés i el producte final, i comunicar de forma personal els resultats obtinguts. –SIEE, CAA

Bloc 5: Pensament i realitat

BL5.1. Reconéixer la facultat racional com específica del ser humà i les seues implicacions, i analitzar en què consistix la racionalitat, les seues característiques i els diferents tipus de racionalitats. –CSC

BL5.2. Explicar la concepció contemporània de la intel·ligència, incidint en la teoria de la intel·ligència emocional. –CSC

BL5.3. Identificar alguns dels principals tipus de veritat: la veritat com a correspondència, la veritat segons el pragmatisme americà, la veritat des del perspectivisme i el consens, i reflexionar sobre la possibilitat d’aconseguir-la. –CSC

BL5.4. Descriure el significat del terme metafísica com la principal de les disciplines que componen la filosofia, identificar el seu objectiu fonamental, consistent a fer preguntes radicals sobre la realitat, i exposar la pregunta radical sobre el sentit de la realitat i l’existència. –CSC

BL5.5. Explicar les tesis bàsiques d’algunes concepcions filosòfiques sobre les possibilitats i els límits de la raó, i diferenciar la racionalitat teòrica de la racionalitat pràctica, així com teoria i experiència. –CSC

BL5.6. Descriure els principals interrogants sobre el que pot ser la realitat, enumerar algunes de les grans respostes metafísiques sobre la naturalesa (l’origen i la finalitat de l’univers, quin orde regix la naturalesa si és que n’hi ha, el lloc del ser humà en el cosmos, etc. ) i reflexionar, amb dissertacions i diàlegs, sobre les implicacions filosòfiques de cada una d’estes qüestions. –CSC, CCLI, CMCT

BL5.7. Expressar les implicacions filosòfiques de les concepcions contemporànies sobre l’univers i identificar la importància d’assenyalar si la naturalesa es regix per lleis deterministes, o bé, si regix l’atzar quàntic, i argumentar sobre com esta resposta afecta la comprensió de la conducta humana. –CSC, CMCT

BL5.8. Reflexionar sobre l’interrogant del sentit de l’existència, exposant les tesis centrals d’algunes teories filosòfiques de la vida, i elaborar dissertacions sobre la vida o la mort, l’esdevindre històric, el lloc de l’individu en la realitat, etc. –CCLI, SIEE

 

Unidades didácticas

[PRIMERA EVALUACIÓN]___________________________

Bloc 1. La filosofia

  1. Distinguir la reflexión filosófica entre otros tipos de saberes [CMCT, CEC]

  2. Origen de la filosofía: del mito al lógos; sabiduría oriental y filosofía occidental [CMCT, CEC]

  3. De la reflexión sobre la naturaleza a la reflexión sobre los asuntos humanos: de la teoría a la práctica; ‘conócete a ti mism@’. -Los temas de la filosofía [CMCT, CSC, CEC, SIEE]

  4. La función de la filosofía en el conjunto de la cultura [CMCT, CSC, CEC, SIEE]

  5. Sugerencia de tipos de recursos y actividades:

    1. Comprensión y expresión oral: atención, participación en diálogo o en debates [CCLI, CSC, SIEE]

    2. Trabajo con textos: buscar información, comprensión lectora, expresión escrita [CCLI, CD, CAA]

    3. Trabajo en equipo [CSC, CAA, SIEE]

    4. Desarrollar a lo largo de todo el curso un glosario de términos conceptuales específicos de la asignatura, a ser possible con tecnologías de la información, compartiendo los contenidos [CMCT, CD, CAA]

Bloc 2. Identitat personal [CMCT, CD, CSC, SIEE]

  1. Definición de la persona: qué es el ‘yo’; quién o qué soy yo; la conciencia; la identidad digital

  2. Qué es la personalidad. El desarrollo de la personalidad:

    1. Temperamento, carácter y personalidad

    2. Mente y cuerpo. La motivación: consciente, inconsciente; emociones, sentimientos; inteligencia, razón, voluntad

  3. Caracterización filosófica del ser humano

  4. Sugerencia de tipos de recursos y actividades:

    1. Reflexión y debate sobre la identidad digital y la necesidad de protegerla o preservarla

    2. Trabajar con autonomía el tema, demostrando curiosidad e interés por aprender y reflexionando sobre la possible aplicación práctica de estos conocimientos en el desarrollo personal y profesional

[SEGUNDA EVALUACIÓN]___________________________

Bloc 3. La socialització [CMCT, CD, CSC, CEC, CAA, SIEE]

  1. Desarrollo de la persona y origen de la sociedad. –Cultura, societat i civilització. La cultura como perfección del ser humano

  2. El proceso de socialización: elementos, factores, agentes. El papel de los medios de comunicación y las tecnologías de la información en el proceso de la socialización

  3. Naturaleza humana y cultura. La dimensión social y cultrual del ser humano. Actitudes ante la diversidad cultural: respeto, tolerancia; relativismo cultural y etnocentrismo

  4. Sugerencia de tipos de recursos y actividades:

    1. Buscar información sobre culturas diferentes

    2. Producir contenidos digitales de interés formativo sobre ello (‘curación de contenidos’)

    3. Participar en intercambios comunicativos compartiendo con rigor la información obtenida y los contenidos producidos en plataformas de comunicación a través de internet o en entornos virtuales de aprendizaje

Bloc 4. Transformació ètica i estètica [CMCT, CSC, CEC, SIEE]

  1. Determinismo de la naturaleza y libertad del ser humano: el problema de la libertad.

  2. Tipos de libertad: libertad negativa y libertad positiva; libertad interior y libertad social y política; el libre albedrío

  3. Estética filosófica: la experiencia estética y la creación artística; la belleza; la imaginación

  4. Pensamiento divergente y pensamiento lógico-racional

  5. Sugerencia de tipos de recursos y actividades:

    1. Trabajar este tema poniendo en juego creatividad, imaginación y estética… para captar, procesar y expresar/comunicar las ideas que contiene, con originalidad y de manera innovadora

    2. Para ello, hacer un plan y desarrollar el proyecto, resolviendo las dificultades que surjan, hasta alcanzar los objetivos previstos

    3. Reflexión/debate sobre ética y estética: p. ej. el desnudo, la provocación (moral o política-social, ideológica) y la censura… en el arte; o el arte como instrumento para la transformación cultural, social o política… (la propaganda, la publicidad…)

[TERCERA EVALUACIÓN]___________________________

Bloc 5. Pensament i realitat [CMCT, CCLI, CSC, CEC, SIEE]

  1. La razón como facultad específica del ser humano: animal racional. Tipos de racionalidad

  2. Inteligencia lógica-racional e inteligencia emocional

  3. Conocimiento y verdad. Tipos de verdad: verdad como correspondencia, verdad del pragmatismo, verdad del perspectivismo, verdad como consenso. Reflexión sobre la posibilidad o no de alcanzar la verdad: el escepticismo

  4. La pregunta radical sobre el sentido de la realidad y la existencia:

    1. Realidad física (‘naturaleza’, visión del ‘universo’)

    2. Realidad metafísica. ¿Qué es la metafísica?

    3. Reflexión sobre las posibilidades y límites de la razón humana: razón teórica y razón práctica

    4. Sentido de la existencia humana. El lugar del ser humano en el ‘cosmos’. Vida y muerte. El devenir histórico

Deja un comentario